LUT-yliopiston professori, TkT Tuomo Uotilan mukaan teknologian kehitys pirstaloi markkinoita entisestään ja muodostaa uusia asiakasryhmiä erilaisine tottumuksineen.

”Toisaalta teknologia myös mahdollistaa näiden segmenttien tunnistamisen ja palvelemisen. Muutos on tällä hetkellä niin nopeaa, että meidän täytyy kyetä uudistumaan tavoittaaksemme asiakkaamme.”

Innovaatiotoiminnan mahdollistajina toimivat ennakointi sekä organisaatiokulttuuri, jossa henkilöstö voi tuoda esille kehitysehdotuksiaan. Uotila korostaa arkipäivän muutoksen tärkeyttä.

”Ei tarvitse olla Pelle Peloton tai työskennellä TKI-osastolla kehittääkseen liiketoimintaa. Hyvää innovaatiojohtamista on tunnistaa organisaatiosta nousevat ideat, joihin kannattaa tarttua.”

Täydennyskoulutuksesta uusia näkökulmia innovaatiojohtamiseen

Muutos ei kuitenkaan aina ole yksinkertaista. Vakiintunut ajattelu on inhimillistä ja luo monelle turvallisuuden tunnetta. Tuomo Uotila kannustaa silti jokaista pitämään mielensä avoinna.

”Pakko on tehokas motivaattori, mutta selkä seinää vasten oleminen voi ahdistaa. Vapaaehtoinen uudistuminen on kivuttomampaa. Näkökulmia voi sparrailla esimerkiksi täydennyskoulutuksissa.”

Uotila toimii asiantuntijana LUT-yliopiston ajankohtaisesta tutkimuksesta ammentavassa Innovaatiojohtamisen asiantuntijaohjelmassa. Ohjelman opinnot tarjoavat kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen innovaatiotoiminnan kehittämisestä ja johtamisesta.

”Olemme saaneet hyvää palautetta siitä, miten olemme käsitelleet innovaatiojohtamisen teemoja. Käymme läpi niin innovaatioprosessia kuin innovaatioiden mahdollistamista mm. strategian ja organisaatiokulttuurin keinoin. Ja mikä parasta, koulutuksen oppeja voi soveltaa alalle kuin alalle.”