Miksi hakeuduit uroterapiakoulutukseen?

Ajatus hakeutumisesta Kliinisesti erikoistunut osaaja – Uroterapia -koulutukseen lähti työnantajani tarpeesta. Yksikkömme uroterapeutti on jäämässä eläkkeelle ja hänen työlleen tarvitaan jatkajaa lähitulevaisuudessa. Olen toiminut urologian poliklinikan sairaanhoitajana kaksi vuotta, ja tämä antoi minulle mahdollisuuden kehittää itseäni ja syventää ammatillista osaamistani.

Mahdollisuus suorittaa osa opinnoista etänä oli iso plussa ja se myös helpottaa osallistumista eri puolilta Suomea. Suosittelen koulutusta jokaiselle, joka tähtää auktorisoiduksi uroterapeutiksi. 

Miten onnistuit yhdistämään työn ja opiskelun?

Työnantajani HUS on tukenut opintojani merkittävästi ja olen voinut suorittaa opintojani työn lomassa ja hyödyntää tehtävissä työpaikkani tarpeita ja resursseja. Olen pyrkinyt linkittämään opintoni mahdollisimman pitkälle omaan työhöni soveltuvaksi ja siten olen voinut tehdä opiskeluun liittyviä tehtäviä myös työajalla. 

Etäopiskelu sopi minulle opiskelumuotona hyvin, koska se antoi vapauden tehdä opintoihin liittyviä tehtäviä itselleni sopivaan tahtiin. Tietotekniset taidot edesauttoivat opinnoissa. Lähipäivät toivat opiskeluun yhteisöllisyyttä ja koenkin ne tärkeäksi osaksi opintoja. 

Liisa Pöyry
”Kliinisesti erikoistunut osaaja – Uroterapia -täydennyskoulutuksen opinnoista on paljon hyötyä kaikille urologisia potilaita hoitaville, kuten vuodeosaston tai poliklinikan sairaanhoitajille.”
Liisa Pöyry
sairaanhoitaja, HUS Lohjan sairaala
Tutustu koulutukseen

Mitä sait uroterapian opinnoista?

Koulutus antoi minulle paljon teoriatietoa urologisen potilaan hoitotyöstä ja sairauksista, laajan opiskelijakollegoiden muodostaman tukiverkon sekä kokemusta oman työn kehittämisestä. 

Parasta opinnoissani oli mielestäni yhteisö, jonka kanssa sain jakaa tietoa, ideoita ja vertailla toimintatapoja.

Oli hienoa vaihtaa kokemuksia eri ammattiryhmien ja yksiköiden välillä, kuulla erilaisista toimintatavoista eri puolilla Suomea sekä tutustua toiseen urologiseen yksikköön.  Opintojen aikana olemme jo vertailleet ohjeistusten eroavaisuuksia ja jakaneet parhaita vinkkejä.

Opiskelijaryhmääni kuuluu eri yksiköissä toimivien sairaanhoitajien lisäksi myös fysioterapeutti sekä hoitotarvikejakelun ammattilaisia. On ollut avartavaa kuulla näkemyksiä ja kokemuksia eri ammattiryhmiltä urologisen potilaan hoidosta tämän hoitopolun varrelta. Tämä on antanut ryhmällemme todella paljon, kun olemme voineet jakaa oman erikoisalamme tietoa ja vastavuoroisesti kuulla ja oppia muilta.  

 

Miten työyhteisösi hyötyi opinnoistasi?

Tehtävien aiheet pyrin valitsemaan työyhteisöni tarpeiden mukaan ja keskustelin aiheista sekä kollegojeni että urologiemme ja esihenkilöjeni kanssa. Olen tuonut uusinta tutkimustietoa ja myös esitellyt opintojen aikana tekemäni työt kollegoilleni. 

Opintoihin liittyvän kehittämistehtävän tein yhdessä toisen vastaavassa tilanteessa olevan opiskelijan kanssa. Molemmilla oli edessä eläkkeelle jäävän uroterapeutin työn jatkaminen pienen sairaalan urologian poliklinikalla. Halusimme luoda poliklinikoillemme selkeät toimintaohjeet erilaisiin urologisiin toimenpiteisiin.  

Päivitimme ohjeet yhdessä ”uroterapeuttikonkarin” kanssa vastaamaan uusinta tutkittua tietoa. Samalla varmistimme tiedon siirtymisen ja saimme yhtenäistettyä yksikön toimintaa. 

Työpaikallani on paljon myös sairaanhoitajaopiskelijoita, joiden ohjaamiseen olen saanut opinnoista uusia työkaluja ja ideoita.  

 

Lue seuraavaksi: