Näin satavuotias pk-saha hyödynsi puutekniikan täydennyskoulutusta

Paikallisten metsänomistajien vuonna 1924 perustama Iisveden Metsä Oy on yksi Suomen vanhimmista sahoista, joka toimii edelleen samalla omistuspohjalla, nimellä ja saharakennuksella. Alihankkijoiden ja urakoitsijoiden lisäksi lähes 60 henkilöä työllistävän yrityksen pitkä historia kertoo siitä, että liiketoiminnassa on keskitytty oikeisiin asioihin.

”Olemme siinä mielessä poikkeuksellinen saha, että emme tavoittele massiivisia tuotantomääriä, vaan palvelemme lukuisia pienasiakkaita ympäri maailman", toimitusjohtaja Tommy Lindström kertoo.

"Tämä vaatii meiltä joustavuutta ja tietysti kykyä kehittyä, jotta saamme pienet erät tehokkaasti toimitettua asiakkaidemme toiveiden mukaisesti."

Puun matka kannolta loppuasiakkaalle

Iisveden Metsä ryhtyi suunnittelemaan sisäistä koulutusta henkilöstökyselyssä nousseiden toiveiden myötä. Koulutuskumppani löytyi luontevasti alan verkostojen kautta.

Tommy Lindströmin mukaan korkeakouluyhteistyöhön lähdettiin luottavaisin mielin.

"LAB-ammattikorkeakoulu on sahapuolella alan koulutuksen keihäänkärki. Meille tarjottiin hyvää kokonaisuutta, jossa saatiin isommalle porukalle mahdollisuus päivittää omaa tietotaitoaan siitä, millaisessa liiketoimintaympäristössä toimimme ja mitä kaikkea siihen liittyy."

LAB-ammattikorkeakoulu on sahapuolella alan koulutuksen keihäänkärki.

Keväällä 2023 toteutetun puutekniikan täydennyskoulutuksen päätavoitteena oli vahvistaa Iisveden Metsän henkilöstön tietoja puutuoteteollisuuden arvoketjusta ja markkinoista. Viisiosaiseen koulutussarjaan osallistui toistakymmentä työntekijää johdosta, puun hankinnasta, logistiikasta, kunnossapidosta, henkilöstöhallinnosta ja laadunvalvonnasta.

”Esimerkiksi metsäjohtajat hankkivat meille tuotannon tarvitseman raaka-aineen, mikä muodostaa karkeasti 75 % kokonaiskustannuksista. Tällaisessa asemassa on tärkeää ymmärtää se kokonaisuus, minkä ympärillä toimitaan ja miksi he tekevät sitä työtä”, Lindström toteaa.

Henkilöstöjohtaja Kaisa Uuttu näkee koulutusmahdollisuudet myös tärkeinä tekijöinä työssä viihtymisessä.

”Laajempi ymmärrys omasta roolista prosessissa motivoi ja tuo merkitystä omaan työhön.”

Yrityskohtaisesti räätälöidyt opetusmateriaalit

Puutekniikan lehtori Esa Mikkosen mukaan alan murroksen myötä yhtenäisestä prosessista kannolta asiakkaalle on muodostunut tärkeä kilpailuetu, jota painotetaan myös LABin tutkintokoulutuksessa.

Täydennyskoulutuksen opetusmateriaali räätälöitiin vastaamaan yrityksen liiketoimintaa ja ottamaan huomioon osallistujien erilaiset työtehtävät.

”Rakennamme jokaisen koulutuksen kohderyhmän ja segmentin mukaan. Iisveden Metsä on erikoistunut kuusisahatavaraan, joten käsittelimme koti- ja ulkomaanmarkkinoita, teknologiaa ja lopputuotteita pääosin tästä näkökulmasta”, Mikkonen kertoo.

Jokainen koulutus räätälöidään kohderyhmän ja segmentin mukaan.

Puutekniikan koulutuksen lisäksi Iisveden Metsä toivoi LEAN– ja laatuaiheista tietoiskua. Laajaa aihetta pintaraapaistiin automaatiotekniikan lehtori Markku Levasen luennolla.

”LEAN-ajatteluun, automaatioon ja digitalisaatioon liittyvän perehdytyksen tarkoituksena oli esitellä uusimpia toimintamalleja ja teknologiota, joita on mahdollista ottaa käyttöön”, Levanen kertoo.

“Tuotannon tehostaminen ja laadun parantaminen ovat monen yrityksen agendalla, mutta nämä ovat aina investointeja, joiden tarpeellisuutta yrityksen omat työntekijät ovat parhaita arvioimaan.

Joustavat opetusmenetelmät sopivat yrityskoulutuksiin

Iisveden Metsän täydennyskoulutus toteutettiin monimuoto-opetuksena, joka yhdisteli lähiopetusta ennalta nauhoitettuihin verkkoluentoihin ja muihin aiheeseen liittyviin materiaaleihin.

”Hyödynnämme täydennyskoulutuksissa alan viimeisintä tietoa, jota opetamme myös International Timber Academyssa. Iisveden Metsän koulutussarjan opetuskielenä oli suomi, joten englanninkielinen materiaali kääntyi opetuksessa suomeksi”, Esa Mikkonen kertoo.

Hybriditoteutukset sopivat erityisen hyvin työn ohessa opiskeluun. Linjoille voi liittyä joustavasti vaikkapa työmatkan varrelta ja vuorotyötä tekeville opetusmateriaali luentotallenteineen ovat saatavilla sopivana hetkenä.

Hybriditoteutukset sopivat erityisen hyvin työn ohessa opiskeluun.

Koulutussarjan ensimmäinen ja viimeinen osa järjestettiin lähiopetuksena Iisveden Metsän toimitiloissa, mille sekä osallistujat että lehtorit antavat arvonsa.

”Resurssimielessä lähiopetus on vaativampaa, mutta interaktiivisuus on paremmin läsnä. Opettajalle voi esittää kysymyksiä heti, jos ei ymmärrä ja asioita voi painottaa eri tavalla tarpeen mukaan,” Tommy Lindström summaa.

Hyvä kokemus korkeakouluyhteistyöstä

LABin tilauskoulutus oli Iisveden Metsälle ensimmäinen korkeakoulukumppanin kanssa toteutettu sisäinen koulutus, joka otettiin osallistujien keskuudessa positiivisesti vastaan.

Kaisa Uuttu kiittelee mutkatonta vuorovaikutusta lehtorien ja asiakkuuspäällikkö Sirpa Vinnin kanssa koulutuksen käytännön järjestelyissä.

”Tietynlainen jäykkyys on loistanut poissaolollaan. Yhteydenpito toimi hyvin ja rennolla otteella, ja koulutuspäiviä pystyttiin muokkaamaan joustavasti.”

Tommy Lindström hyödyntäisi täydennyskoulutusta jatkossakin täsmätarpeisiin.

”LAB tekee aktiivisesti äärettömän tärkeää työtä koko toimialalle. Työelämään liitettyinä korkeakoulutason koulutusten joustavuus ja tapauskohtainen räätälöinti ovat isoja plussia.”

Hän suosittelee korkeakouluyhteistyötä myös muille alan yrityksille, sillä se tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tuulettaa omaa ajatusmaailmaa. Myös muut yrityksille suunnatut tuotekehityksen ja testauksen palvelut tuntuivat kiinnostavilta.

”Tiettyyn tarpeeseen vastaavat tilauskoulutukset voisivat olla hyviä matalan kynnyksen juttuja muillekin kuin meille. Mielestäni välillä on hyvä kuulla myös yrityksen ulkopuolelta, miten asioita voi pohtia eri logiikalla ja miksi se kannattaa.”